HMS Västerviks Framdrivning m.m.
Styrinrättning
Fartyget är utrustad med två
roder.
Maximal rodervinkel styrbord/babord är 30°,
vilket medger en girhastighet av 6–7°/sekund
vid marschfart.
Vid ordinarie styrmetod fungerar styrmekanismen elektrohydrauliskt så att
rattutslaget på manöverbryggan via hydrauliska servokretsar/huvudkretsar
överförs till rodermotorns hydraulcylindrar som i sin tur påverkar hjärtstockar
och roder.
Den ordinarie styrmetoden är till sin funktion beroende av fungerande elkraft.
Vid elkraftsbortfall sker automatisk övergång till handhydraulisk styrning, där
rorgängarens kraft via rattutslaget direkt påverkar rodermotorns
hydraulcylindrar.
Handhydraulisk styrning kräver betydligt ökad handkraft av rorgängaren.
Fartyget saknar styrautomat/autopilot, varför det vid sjögång krävs ständig
stöttning med roder för att bibehålla önskad kurs.
Framdrivningsmaskineri med manöverdon
Maskineriet utgörs av tre
Rolls Royce gasturbinmotorer, vardera med en motoreffekt av 4.308 hk, som via en
vinkelväxel och axel driver var sin propeller.
Propellrarna är från KaMeW
och har reglerbara blad.
Samtliga tre motorer med propellrar kan köras
oberoende av varandra.
Framdrivningsmaskineriet ger fartyget en maximal fart av ca 40 knop.
Fartygets marschfart är 36–37 knop.
Farten regleras genom att
motorvarvtal och propellerstigning ändras.
Reglage för manövrering av motorvarv
och propellerstigning är placerade på manöverbryggan och i maskincentralen med
en spak för vardera motorn med propeller.
Normalt sker manövrering
av framdrivningen från den bemannade maskincentralen på order från
manöverofficeren på manöverbryggan.
Order till maskincentralen förmedlas genom fartygets
intercom-system.
Som reservmetod kan manöverofficeren själv manövrera reglagen
från manöverbryggan.
Elkraftförsörjning
Fartyget är
utrustad med
två generatorer, som alstrar 440 volt/60 Hz till huvudnätet i fartyget.
Detta nät är
uppdelat i två separata skensystem som matas från varsin generator.
Systemen
kan vid behov sammankopplas.
Varje generator är dimensionerad för att
ensam klara av hela fartygets elkraftbehov.
Generatorerna drivs av en dieselmotor
respektive en gasturbin.
Stridsviktiga funktioner och vissa säkerhetssystem ombord är
matade från båda skensystemen över automatiska omkopplare.
Övrig skeppsteknisk utrustning
Fartyget är
utrustad med
en eldriven brandpump som förser fyra brandposter ombord med vatten.
Brandpostsystemet utnyttjas även vid länsning via fasta länsejektorer i tre utrymmen ombord.
Ett
fast sprinklersystem ombord förses med vatten från en hydraul-driven pump med stor kapacitet.
Denna pump kan även kopplas till att driva
brandpostsystemet ombord.
Fartyget har även en portabel dieseldriven nödbrand/länspump
placerad på huvuddäck.